
Julkiset hankinnat
Toteutamme hankintoja omistaja-asiakkaillemme seitsemässä tiimissä, joissa on vahvaa erikoisosaamista monelta eri toimialalta. Hankinnat ovat usealle asiakkaalle toteutettavia yhteishankintoja sekä yhdelle asiakkaalle räätälöityjä erillishankintoja. Vuoden 2024 päättyessä 38 hankinta-asiantuntijaamme hallinnoivat peräti 2 734 hankintasopimusta. Lukumääräisesti eniten hankintoja toteutimme vuonna 2024 tarvikkeet ja materiaalit -kategoriassa ja määrällisesti toiseksi suurin kategoriamme oli palveluhankinnat.
Toteutamme valtaosan hankinnoistamme kokonaisuutena, joka kattaa hankinnan suunnittelun, hankintalain mukaisen kilpailutuksen, syntyvien sopimusten hallinnoinnin sekä oikeudellisen vastuun tekemistämme hankintapäätöksistä. Lisäksi konsultoimme erityisesti teknisen toimialan ja energiasektorin omistaja-asiakkaitamme niissä hankinnoissa, jotka he haluavat toteuttaa itse. Kaikilla asiakkaillamme on mahdollisuus ostaa myös hankintaoikeudellista konsultointia ja koulutuksia.
Erikoistuneet hankintatiimit omistaja-asiakkaiden tukena
Toimimme hankintapalveluissa kuudessa kategoriakohtaisessa tiimissä, jotta pystymme entisestään syventämään hankintaosaamistamme ja markkinatuntemustamme kunkin hankintakategorian sisällä sekä vastaamaan paremmin omistaja-asiakkaiden hankintatarpeisiin. Kussakin tiimissä työskentelee useita hankinta-asiantuntijoita vastaavan hankinta-asiantuntijan johdolla. Puolet tiimeistä on erikoistunut hyvinvointialueiden sote-hankintoihin ja puolet toteuttavat toimialariippumattomia hankintoja.
Vahvistimme hankintapalveluitamme ICT- hankintakonsultilla, joka toteuttaa omistaja-asiakkaillemme ICT-hankintoja. Tämä tukee hankintatiimejämme hankintaprojekteissa, joissa tarvitaan tietoteknistä asiantuntemusta. Loppuvuodesta 2024 perustimme hankinta-assistenteillemme oman tiimin, joka tukee hankinta-asiantuntijoita hankintaprosessiin liittyvissä tehtävissä.
Hankintapalveluiden kokonaisuutta johtaa hankintajohtaja Päivi Kurjenniemi yhdessä vastaavien hankinta-asiantuntijoiden kanssa. Hankintapalveluissa työskenteli vuoden lopussa yhteensä 38 julkisten hankintojen ammattilaista.
Energia- ja vesiyhtiöiden hankintojen tekeminen ja konsultointi on myös keskitetty omaan tiimiinsä, jota johtaa liiketoimintajohtaja Timo Hämäläinen.
Kehitystyön tavoitteena entistä laadukkaammat, tehokkaammat ja asiakaslähtöisemmät hankintapalvelut
Osana Sansian vuonna 2024 käynnistämää strategiauudistusta asetimme tavoitteeksemme olla hankintaprosesseissamme entistä asiakaslähtöisempiä, tehokkaampia ja tasalaatuisempia. Haluamme toteuttaa omistaja-asiakkaillemme entistä laadukkaampia, kustannustehokkaampia ja vastuullisempia yhteis- ja erillishankintoja.
Päivitimme sisäisiä ohjeitamme ja jalkautimme niitä myös henkilöstölle. Käynnistimme myös projektin, jonka tavoitteena on hyödyntää tekoälyä hankintaprosessissa.
Panostimme hankintaosaamisen lisäämiseen tarjoamalla hankinta-asiantuntijoille julkisiin hankintoihin liittyviä koulutuksia. Perehdytimme hankintahenkilöstöä myös vastuullisten hankintojen tekemiseen yhteensä seitsemän koulutuksen, infon ja työpajan muodossa.
Perustimme kahdeksan dynaamista hankintajärjestelmää omistaja-asiakkaidemme käyttöön, ja kokosimme niiden esittelyt omalle nettisivulleen.
Järjestimme yhteistyökumppaneillemme webinaareja: tammikuussa perehdytimme omistaja-asiakkaamme Tilaajaportaalin toimintoihin ja joulukuussa järjestimme sopimustoimittajillemme koulutuksen Tarjouspalvelu-portaalin käytöstä sopimuskauden aikana.
Kiitosta toteuttamistamme hankintaprojekteista
Lähetämme jokaisen hankintaprojektin ja konsultointityön valmistumisen jälkeen lyhyen palautekyselyn hankinnan valmisteluun osallistuneille omistaja-asiakkaidemme edustajille.
Vuonna 2024 saamamme palautteet olivat erinomaisia. Vastaajat kokivat palvelumme suosittelemisen arvoiseksi: Hankinta-asiantuntijoidemme saamien palautteiden keskiarvo oli 4,5 asteikolla 1–5.
Kokemuksensa perusteella palautteiden antajat suosittelisivat Sansian hankintapalveluja hyvin todennäköisesti: hankintakokonaisuuksien kohdalla NPS-suositteluindeksi oli 58 ja konsultointipalveluissamme peräti 83.
Päivi Kurjenniemi
hankintajohtaja
Hankintasopimusta
Hankinta-asiantuntijamme hallinnoivat vuoden 2024 lopussa yhteensä 2 734 hankintasopimusta, jotka he ovat kilpailuttaneet yhdelle tai useammalle Sansian omistaja-asiakkaalle.

Sopimustoimittajaa
Vuoden 2024 vaihteessa Sansialla oli 1 523 sopimustoimittajaa, joilta omistaja-asiakkaamme ostivat erilaisia tavaroita ja palveluja noin 564 miljoonalla eurolla. Toimittajistamme 43 % oli pieniä ja keskisuuria yrityksiä, 42 % mikroyrityksiä, 10 % suuryrityksiä ja 5 % muita yrityksiä.
Hankintapalvelut
Toteutamme hankintoja hyvinvointialueille sekä muille sote-alan omistaja-asiakkaille. Hankinnat ovat yleensä mittavia yhteishankintoja, joiden kohteena olivat vuonna 2024 esimerkiksi lääkkeet, sydäntahdistimet, räätälöidyt toimenpidepakkaukset, erikois- ja perussairaanhoidon ja gynekologian tarvikkeet sekä endoskopiatoiminnan ja toimenpideradiologian kertakäyttötuotteet. Tiimin hankinta-asiantuntijat ovat terveydenhuollon ammattilaisia, jotka kilpailuttavat kategorian hankintoja tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Kilpailutamme kattavasti terveydenhoidon laitteita, apuvälineitä sekä laboratoriotarvikkeita hyvinvointialueille sekä muille sote-alan omistaja-asiakkaillemme. Vuonna 2024 kilpailutimme esimerkiksi kuvantamislaitteita, pesukoneita sekä dialyysilaitteita. Uutena hankinnan kohteena olivat diatermialaitteet ja tarvikkeet, joka toteutettiin perustamalla dynaaminen hankintajärjestelmä. Viime vuonna perustimme yhteensä neljä dynaamista hankintajärjestelmää.

Toteutamme erilaisia tavarahankintoja, joiden kohteina olivat vuonna 2024 esimerkiksi kalusteet, elintarvikkeet, ajoneuvot, tekniset laitteet ja tietojärjestelmät. Tiimin hankinta-asiantuntijoissa on sekä pitkään julkisten hankintojen parissa toimineita henkilöitä että teknisen alan taustaa omaavia asiantuntijoita. Tämä yhdistelmä mahdollistaa saumattoman yhteispelin tiimin sisällä, ja siksi pystymme opastamaan omistaja-asiakkaitamme tehokkaasti tämän kategorian hankinnoissa.

Kilpailutamme monipuolisesti erilaisia palveluita, kuten asiantuntija-, siivous-, ruoka-, ICT-, tavarakuljetus- ja henkilökuljetuspalveluita. Saimme vuoden aikana runsaasti toimeksiantoja sekä uusilta että vanhoilta tilaajilta. Vuonna 2024 kilpailutimme tuttujen palveluiden lisäksi myös meille uusia hankintoja, kuten erilaisia valmennuksia, asiantuntijapalveluita sekä työllistymiseen ohjaavia palveluita.

Asiantuntijamme kilpailuttivat vuonna 2024 muun muassa erilaisia terapiapalveluita, psykologiapalveluita, lääkkeiden annosjakelupalvelun, erityisasumis- ja vammaisten asumispalveluita sekä lastensuojelun avohuollonpalveluita. Perustimme lääkäripalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän omistaja-asiakkainamme oleville hyvinvointialueille. Tyypillisesti hankintamme ovat yhdelle omistaja-asiakkaalle tehtäviä erillishankintoja. Viime vuonna perehdyimme Soteri-rekisteriin liittyviin lupa-asioihin sekä alkuvuodesta voimaan tulleesta sote-valvontalakiin.

Tiimimme hankinta-asiantuntijat ovat erikoistuneet tekemään hankintoja, jotka liittyvät esimerkiksi rakentamiseen ja kunnossapitoon, suunnitteluun ja valvontaan sekä jätealan tukipalveluihin. Vuoden 2024 aikana kilpailutimme muun muassa erilaisia rakennusten ja asuntojen kunnossapitoon ja muutostöihin liittyviä palveluja, jätteiden kuljetukseen ja käsittelyyn liittyviä toimintoja, teiden rakentamista ja kunnostamista sekä talvikunnossapidon palveluja.

Energialiiketoiminta
Energialiiketoiminnassa vuosi 2024 oli selkeä kasvun vuosi. Myynti kasvoi erityisesti sopimusten hallintapalveluissa, mutta myös hankintojen konsultointi- ja kehittämispalvelut kasvoivat vuoden aikana.
Energiayhtiöiden hankinnoissa korostuivat erityisesti päämuuntajien kilpailuttamiset, häviösähköhankinnat, sähkön kilpailuttaminen, kaukolämpöön liittyvät hankinnat sekä etäluettavien mittareiden hankinnat. Sansian sopimushallinnassa olevien hankintojen määrä kasvoi vuoden aikana merkittävästi.
Tiimissämme on myös merkittävää osaamista hankintajohdon konsultointipalveluiden toteuttamisessa, johon liittyen teimme useita toimeksiantoja saaden niistä erinomaista myönteistä palautetta. Loppuvuonna tuotteistimme konsultointipalveluita siten, että ne palvelevat entistä paremmin asiakkaittemme tarpeita.
Energialiiketoiminnan erityispiirre on vahvasti erikoistunut asiakaskunta energiayhtiöistä, joiden julkisia hankintoja säätelee erityisalojen hankintalaki.
Toteutamme energiayhtiöille hankintoja alusta loppuun avaimet käteen -periaatteella, jolloin huolehdimme myös sopimushallinnasta ja kannamme asiakkaan puolesta hankintaoikeudellisen vastuun. Konsultointipalvelumme on hyvä vaihtoehto silloin, kun asiakas haluaa tehdä hankinnan itse, mutta kaipaa apua johonkin hankintaprosessin vaiheeseen. Tiimissämme työskentelee liiketoimintajohtaja, hankintakonsultti sekä hankinta-asiantuntija.
Timo Hämäläinen
liiketoimintajohtaja
Laki- ja koulutuspalvelut
Sansian Laki ja koulutus -yksikkö tukee omistaja-asiakkaitamme sekä henkilöstöämme hankintaoikeudellisissa asioissa. Yksikön keskeinen tehtävä on edistää omistaja-asiakkaiden hankintaosaamista, jotta he voivat keskittyä ydintoimintoihinsa.
Laki ja koulutus -yksikkömme tarjoaa Sansian omistaja-asiakkaille hankintaoikeudellista konsultointia ja koulutuspalveluita. Vuonna 2024 järjestimme omistaja-asiakkaillemme webinaareina kolmiosaisen hankintojen peruskurssin, jonka osallistujamäärä kasvoi 91 % edellisen vuoden webinaarisarjaan verrattuna.
Yksiköllä on myös tärkeä tehtävä hankintatiimien työn tukemisessa ja henkilöstömme kouluttamisessa sekä Sansian oikeudellisten asioiden hoitamisessa.
Tiimissä työskentelee lakiasiainjohtaja, kaksi hankintajuristia sekä lakiassistentti.
Tuija Holttinen
lakiasiainjohtaja
Tukipalvelut
Tiedolla johtamisen välineiden rakentaminen hallitsi Sansian talouden ja tietohallinnon toimintaa vuonna 2024. Olemme kehittäneet liiketoimintojen ennustettavuutta ja hyödynnämme yhä enemmän tekoälyä. Työ jatkuu tulevina vuosina.
Sansian taloustiimin keskeisenä tehtävänä on yhtiön sisäinen ja ulkoinen raportointi. Lisäksi taloustiimi vastaa osaltaan yhtiön sopimuksiin liittyvästä laskutuksesta yhtiön eri liiketoimintojen osalta. Kirjanpito ja palkanlaskenta on ulkoistettu Monetra Pohjois-Savo Oy:lle.
Suurin fokus tiedolla johtamisen kehittämisessä
Vuonna 2024 olemme keskittyneet erityisesti tiedolla johtamisen parantamiseen, samalla tukien muiden sisäisten toimintojen ja prosessien kehittämistä. Olemme saavuttaneet merkittäviä edistysaskeleita tiedolla johtamisen saralla. Lisäksi olemme jatkaneet tekoälyn testauksia ja hyödyllisten käyttökohteiden arviointeja.
Olemme kehittäneet liiketoimintojemme ennustekyvykkyyttä ja sitä tukevaa raportointia, mikä auttaa meitä seuraamaan strategisten tavoitteidemme toteutumista, ennustamaan liikevaihtoa, tunnistamaan myyntiaktiviteetteja ja johtamaan liiketoimintojamme tehokkaammin.
Samalla olemme tehneet parannuksia taustajärjestelmiimme, jotka tukevat tiedolla johtamisen tarkkuutta ja ajantasaisuutta. Nämä kehitystoimet ovat osa sitoutumistamme tiedolla johtamiseen ja luovat vankan perustan tulevaisuuden kehitykselle.